Strandskyddsdispens
Strandskyddets syfte är att långsiktigt trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten. För att få beviljad strandskyddsdispens krävs att det finns särskilda skäl. På länkar längst ner på sidan finns information om vad strandskyddsbestämmelserna innebär avseende särskilda skäl, fripassage med mera.
Vem gör prövningen?
I det flesta fall prövas strandskyddsdispenser av kommunen, men inom vissa områden till exempel naturreservat och Natura 2000-områden är det Länsstyrelsen i Västra Götaland som gör prövningen. Kontakta oss om du är osäker på vart du ska skicka din ansökan.
Ansökan om strandskyddsdispens
Exempel på övriga handlingar:
- Översiktskarta över platsen
- Situationsplan över åtgärden där tomtplatsavgränsning för önskad strandskyddsdispens är inritad
- Ritningar som beskriver åtgärden
- Foton, illustrationer eller annat som kan förklara åtgärden
Ansökan skickas till:
byggnadsnamnden@dalsed.se
eller
Dals-Eds kommun
Byggnadsnämnden
Box 31
668 21 ED
Vår ärendehantering sker digitalt så vi önskar i första hand att få handlingarna i .pdf via e-post. Om du inte har den möjligheten går det bra att skicka med vanlig post så scannar vi in handlingarna.
Avgift
Avgift för:
- strandskyddsdispens är 9 168 kronor.
- strandskyddsdispens för komplementbyggnad 0-15 kvm inom redan ianspråktagen tomt för bostadsändamål är 4 584 kronor,
enligt fastställd taxa för 2024.
Invänta dispensbeslutet och eventuell överprövning
Alla kommunala dispenser granskas av Länsstyrelsen som har möjlighet att överpröva dessa. Länsstyrelsen ska besluta om eventuell överprövning inom tre veckor från det att myndigheten tog del av kommunens beslut.
Byggnadsnämnden
E-post: byggnadsnamnden@dalsed.se
Telefon: 0534-190 47
Elin Andersson
Plan- och bygglovsingenjör
E-post: elin.andersson@dalsed.se
Telefon: 0534-192 06