Kultur och fritid
På biblioteket i Dals-Ed kan du låna
böcker och CD-skivor och DVD-filmer.
Du kan också få använda datorer.
I april och i oktober varje år är
det marknad i Dals-Ed.
Då flyttar affärerna ut på gatan.
Många besökare kommer
för att titta och för att handla.
Varje år är det också en bil-tävling
i kommunen.
Det är på sommaren.
På Eds MC- och Motormuseum kan du titta på
gamla motorcyklar, mopeder och båt-motorer.
Det finns en biograf i kommunen.
I mars varje år är det film-festival i Dals-Ed
kommun tillsammans med kommunerna
Bengtsfors och Färgelanda.
Då kommer mer än tusen personer
och tittar på mer än 60 filmer.
Kulturskola
I Dals-Ed finns en Kulturskola.
I Kulturskolan finns undervisning
på olika musik-instrument,
till exempel gitarr och piano.
Idrott
I Dals-Ed finns många föreningar
för sport och idrott, till exempel fotboll.
Det finns flera idrotts-platser och en boll-hall
i kommunen.
Det finns också många kilometer
med fina spår om du vill springa eller promenera.