Om Dals-Ed

I Dalsland finns flera kommuner.
Dals-Ed är en av Dalslands 5 kommuner.
I kommunen bor ungefär 4 tusen 8 hundra personer.

Till Göteborg från Dals-Ed är det 16 mil.
Till Oslo från Dals-Ed är det 17 mil.
Till Karlstad från Dals-Ed är det 13 mil.

Det finns gott om plats för alla som bor i Dals-Ed
och det finns plats för många fler att bo i kommunen.

Vi stressar inte i Dals-Ed och vi sitter inte i bil-köer.
Därför har vi tid att tänka på varandra och att bry oss
om varandra.

Företag, köpmän, kommun och myndigheter
samarbetar för att Dals-Ed ska vara en bra plats att bo i.

I kommunen finns både industrier och fin natur.
Det finns ren luft, rent vatten och stora skogar.
4 hundra sjöar finns för dig som vill bada, fiska
eller åka båt.

Tätort

I Dals-Ed finns bara en större ort.
Det är Ed.

Församlingar

I kommunen finns sex församlingar med kyrkor.
Det är Dals-Ed, Gesäter, Håbol, Nössemark, Rölanda och Töftedal.

Historia

Stora Le och Lilla Le är 2 sjöar.
I mer än 2 tusen år har det bott människor mellan sjöarna.

Karl den tolfte var en svensk kung.
På 1700-talet gick kungen från Dals-Ed till Halden.
Halden ligger i Norge.
Karl den tolfte gick med flera tusen svenska soldater.
I Halden blev kungen skjuten.
Kungen dog 1718.
Det var för mer än tre hundra år sedan.

Sidan uppdaterades 22 mars 2023