Kultur och fritid

På biblioteket i Dals-Ed kan du låna
böcker och CD-skivor och DVD-filmer.
Du kan också få använda datorer.

I april och i oktober varje år är
det marknad i Dals-Ed.
Då flyttar affärerna ut på gatan.
Många besökare kommer
för att titta och för att handla.

Varje år är det också en bil-tävling
i kommunen.
Det är på sommaren.
På Eds MC- och Motormuseum kan du titta på
gamla motorcyklar, mopeder och båt-motorer.

I en timmer-stuga på Trekanten nära
Grönebacke Camping finns ”Skogens Öga”.
Det är ett hus där 25 hantverkare visar
konst och konst-hantverk.

Hantverkare är personer som gör saker med
sina händer, till exempel syr, målar
eller snickrar.

Det finns en biograf i kommunen.

I mars varje år är det film-festival i Dals-Ed
kommun tillsammans med kommunerna
Bengtsfors och Färgelanda.
Då kommer mer än tusen personer
och tittar på mer än 60 filmer.

Kulturskola

I Dals-Ed finns en Kulturskola.
I Kulturskolan finns undervisning
på olika musik-instrument,
till exempel gitarr och piano.

Idrott

I Dals-Ed finns många föreningar
för sport och idrott, till exempel fotboll.
Det finns flera idrotts-platser och en boll-hall
i kommunen.

Det finns också många kilometer
med fina spår om du vill springa eller promenera.

Sidan uppdaterades 22 mars 2023